Descarca aplicatia
Meniu
<

Cum intocmesti un plan de afaceri

Publicat: 22 July 2020

Crearea unui plan de afaceri este necesara, pentru a putea avea o imagine de ansamblu asupra etapelor dezvoltarii unei afaceri. Din punct de vedere financiar, te ajuta sa atragi finantarea de care ai nevoie pentru a-ti incepe activitatea. Citind in continuare, poti afla de ce ai nevoie de un plan de afaceri complet, ce trebuie sa contina si cum arata. 



 

 

 

De ce ai nevoie de un plan de afaceri

 

Multi oameni de afaceri sunt nevoiti sa intocmeasca un plan de afaceri abia in momentul in care acesta le este solicitat de un potential investitor. Cu toate acestea, un plan de afaceri este util inclusiv proprietarului firmei, iar redactarea sa ar trebui sa fie unul dintre primii pasi in initierea oricarei afaceri. Planul de afaceri te ajuta sa:

 

 

Cand trebuie sa faci un plan de afaceri

 

Intocmirea planului de afaceri este obligatorie in urmatoarele situatii:

 

 

Ce trebuie sa contina

 

Planul de afaceri trebuie sa ofere informatii succinte despre fiecare aspect al afacerii tale. Majoritatea investitorilor doresc un plan de afaceri in forma sa clasica. Pentru a bifa toate aspectele necesare planului de afaceri, acest document este impartit pe capitole, dupa cum urmeaza. 

Sumarul (rezumatul) planului de afaceri

 

Rezumatul planului de afaceri reprezinta o sinteza de 1-2 pagini, care trebuie intocmita dupa finalizarea documentului si introdusa la inceputul sau. Un sumar este primul contact pe care il are un potential investitor cu business-ul tau. Pentru eficienta maxima, rezumatul planului de afaceri trebuie sa atinga urmatoarele aspecte:



Descrierea afacerii

 

In aceasta sectiune, vei oferi informatii despre misiunea si valorile firmei, un scurt istoric, precum si obiectivele pe termen scurt, mediu si lung. 

 

Produse si servicii

 

Acest capitol va include detalii despre produsele si/sau serviciile oferite, beneficiile lor, stadiul de dezvoltare, precum si despre tehnologia folosita pentru a le imbunatati (daca este cazul). Tot aici, va exista o subsectiune referitoare la produsele/serviciile pe care planifici sa le lansezi pe viitor.

 

Analiza pietei si a industriei

 

Capitolul de analiza a pietei si industriei trebuie sa includa informatii referitoare la cota de piata, potentialul de crestere, cum arata piata-tinta, segmentarea acesteia, tendintele, analiza industriei, precum si detalii despre competitori si oportunitatile oferite de piata. 

 

Strategie si implementare

 

In aceasta sectiune, vei oferi informatii despre valoarea pe care o ofera produsele/serviciile tale, avantajul competitiv pe piata, strategiile de marketing (pozitionarea, strategia de produs/serviciu), de pret, de distributie, de promovare, programele de marketing), strategia de vanzare, parteneriatele strategice, precum si despre sistemul de monitorizare-evaluare. 

 

Management

 

In acest capitol, va trebui sa oferi detalii despre structura organizationala, echipa de management si sa oferi informatii referitoare la planul de recrutare si instruire. 

 

Planificarea financiara

 

Aceasta sectiune trebuie sa includa informatii referitoare la indicatorii financiari, proiectii financiare, previziuni de cash flow, analiza cost-beneficiu, surse de finantare, managementul riscului si solutii de finantare disponibile. 

 

Anexe

 

De pe lista anexelor nu ar trebui sa lipseasca documentele cu previziuni financiare pe 3-5 ani, cash flow, CV-urile fondatorilor si persoanelor din echipa de management. De asemenea, poti atasa rezultatele unei cercetari de piata din care sa rezulte ca produsul/serviciul tau ar acoperi o nevoie, copii dupa contracte de franciza (daca este cazul) si alte documente care ofera informatii relevante in planul de afaceri.  

 

Model de plan de afaceri

 

Poti vedea un model de plan de afaceri aici

 

Planul de afaceri te poate ajuta sa ai o imagine concreta asupra felului in care va arata afacerea ta din toate punctele de vedere. Te va ajuta sa obtii finantare mai usor, sa dezvolti produse si servicii care lipsesc de pe piata si sa prevezi cum va arata situatia companiei in urmatorii 3-5 ani. Cu alte cuvinte, este un instrument util si necesar, care nu ar trebui sa lipseasca niciunei afaceri.

 

Sursa foto: Shutterstock

Facebook Messenger Whatsapp